
Vi legger ny strømkabel for Sotrasambandet
Arbeidet med å legge 4,5 km nye strømkabler for Sotrasambandet er i sluttfasen. Totalt 9 strømkabler er trukket i tunnel fra Breivik mot Sotrabrua, festet under Sotrabrua, og trukket videre i tunnel til Litlesotra stasjon. Tidlig på nyåret i 2021 starter arbeidet med å rive 9 høyspentmaster som står i traseen der ny bro til Sotra skal bygges. Her kan du lese mer om arbeidet, og se video fra arbeidene.
Statens vegvesen bygger ny veiforbindelse (riksvei 555) mellom Bergen og Øygarden kommune, kalt Sotrasambandet. For å kunne bygge ny Sotrabro må dagens luftlinje over fjorden erstattes av nytt kabelanlegg på strekningen mellom Breivik og Litlesotra stasjon.
Arbeidet med strekking av seks 420 (300) kV kabler og tre 132 kV kabler er snart ferdig. Kablene på totalt 4,5 km er ført inn i egen tunnel fra Breivik til Drotningsvik, de er trukket opp på kabelbroer under Sotrabrua, og føres derfra videre inn i ny tunnel i Knarrevik frem til Litlesotra stasjon i Arefjord.
Video fra strekking av kabler under Sotrabrua:
Video fra arbeid i tunnel:
Se video for traseen der den nye strømkabelen skal legges:
Se video av kabeltransport
Strømkabel festes under Sotrabrua
Installasjonen foregår i hovedsak i tunneler og sjakter, men også fra undersiden av Sotrabrua. Alt utstyret er heist opp fra bakkenivå til undersiden av brua, slik at trafikken på Sotrabrua blir minst mulig berørt av kabelarbeidene. Det er montert hengestillas under betongdelen av Sotrabrua. Anleggsområdene er sikret med gjerder og skiltet med anleggsplass.
Spenningssetting av den nye kraftledningen er planlagt i januar 2021.
Da starter BKK Nett riving av dagens ni kraftmaster på denne strekningen, for å rydde vei til bygging av ny bro.
Alt anleggsarbeid i prosjektet er planlagt ferdig innen 1. juni 2021.

Kablene på totalt 4,5 km føres i egen tunnel fra Breivik til Drotningsvik, legges på kabelbroer under Sotrabrua, og føres videre inn i ny tunnel i Knarrevik frem til Litlesotra stasjon i Arefjord.

Det er bygget stillas ved hver ende av Sotrabrua.

27 kabeltromler skal fraktes over Sotrabrua. Hver trommel er 4,5 meter høy og inneholder 1500 meter kabel.

Strømkabler blir liggende på kabelhyller i tunnel ved Breivik og Knarrevik.

Ni strømkabler legges på denne kabelbroen under Sotrabrua.

Fra venstre: anleggsleder Anders Aarbakke, prosjektleder Randi Aardal Flo, prosjektleder Asgeir Tvinnereim og delprosjektleder Frode Rudolfsen.
Fremdriftsplan for prosjektet
Riving av ni kraftmaster | Februar - juni 2021 |
---|---|
Anlegget settes i drift | Januar 2021 |
Anleggsarbeid | Mai 2020 - juni 2021 |
Inngåelse av kontrakter | 2017 - 2018 |
Konsesjon fra NVE | 27. mai 2016 |
Sentrale dokumenter
Miljø-, transport- og anleggsplaner (MTA-plan):
Orienteringsbrev til grunneiere (28.10.20)
Vedtak: Godkjenning av Miljø-, transport- og anleggsplan fra NVE (26.10.20)
MTA-plan for riving av luftledning (02.06.2020)
Godkjenning av MTA-plan for omlegging av kraftledninger (01.11.2017)
MTA-plan for høyspentforbindelser Breivik-Litlesotra (26.09.2017)
Orienteringsbrev
Orienteringsbrev til Bergen kommune om riving av luftledning (10.06.2020)
Orienteringsbrev til Øygarden kommune om riving av luftledning (10.06.2020)
Orienteringsbrev til grunneiere om riving av luftledning (16.06.2020)
Konsesjon:
Informasjon til berørte grunneiere om høring, 16.06.2017
Søknad til NVE om endret anleggskonsesjon for omlegging av 132 kV og 300 kV, 19.05.2017
Tillatelser fra NVE, 27.05.2016
NVEs bakgrunn for vedtak, 27.05.2016
Vedlegg til opprinnelig konsesjon, 21.09.2015:
Vedlegg 9: Rapport elektromagnetiske felt
Vedlegg 7: Plantegning muffeanlegg Breivik
Vedlegg 6: Muffeanlegg Breivik
Vedlegg 4: Snitt av Sotrabrua med kabelforlegning